پس از فراخوان سازمان امور مالیاتی، طلافروشان مکلف به ثبت نام در سامانه مؤدیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی به آن شدند. به منظور تسهیل این فرایند، شرکت معتمد اول هوشمند راهبر (ماهر) نرم‌افزار خود را با قابلیت اتصال به بیش از بیست‌ بانک و مؤسسه مالی – اعتباری طرف قرارداد طراحی کرده است که به دو شکل آن را به مؤدیان ارائه می‌کند:

1. نرم‌افزار ماهر به همراه دستگاه کارتخوان اندرویدی

در این روش، طلافروشان می‌توانند در زمان استفاده از کارتخوان بانکی، در زمان دلخواه، صورتحساب خود را به سامانه مؤدیان نیز ارسال کنند.

 

2. نرم‌افزار ماهر برای نصب بر روی گوشی همراه

در این روش، نرم‌افزار ماهر بر روی گوشی همراه نصب می‌شود و طلافروشان پس از فروش کالای خود، اطلاعات صورتحساب خود را در این نرم افزار هوشمند ثبت می‌کنند و سپس به سامانه مؤدیان ارسال می‌کنند.

گفتنی است که دستگاه کارتخوان اندرویدی ماهر هم به صورت فروشی و هم به صورت امانی در اختیار مؤدیان قرار خواهد گرفت.

 

مزیت نرم‌افزار ماهر

در نرم‌افزار ماهر، ضمن اتصال آسان به سامانه مؤدیان، شناسه کالاهای مربوط به صنف طلا و جواهر (مانند گوشواره، گردنبند، دستبند، دستبند چرم، شمش، طلای آب‌شده) پیشاپیش ثبت شده است تا طلافروشان از این شناسه‌های آماده در صورتحساب‌های الکترونیکی خود استفاده کنند. علاوه بر این، امکان‌های دیگری برای سهولت ارسال صورتحساب الکترونیکی در صنف طلا و جواهر در نرم‌افزار ماهر ایجاد شده است:

– عدم نیاز به اینترنت به هنگام صدور صورتحساب الکترونیکی؛
– افزودن کالا و خدمات به نرم‌افزار؛
– تعریف مشتری؛
– ثبت و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی ابطالی، اصلاحی و برگشت از فروش؛
– ذخیره صورتحساب و پس از آن ارسال در زمان دلخواه به سامانه مودیان؛
– امکان ویرایش صورتحساب الکترونیکی صادرشده؛
– مشاهده گزارش صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده و ارسالی به سامانه مؤدیان.

 

 

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در صورتحساب الکترونیکی طلافروشان

طلافروشان در صورت استفاده از نرم‌افزار ماهر، به نسبت کالایی که فروخته‌اند (مانند گوشواره، سکه، شمش و طلای آب‌شده) باید اطلاعات ذیل را در صورتحساب الکترونیکی خود ثبت کنند:
1. وزن کالا؛
2. تعداد کالا؛
3. عیار؛
4. قیمت پایه طلا؛
5. درصد و یا قیمت سود فروش؛
6. درصد و یا قیمت اجرت؛
7. درصد و یا قیمت حق‌العمل‌؛
8. مبلغ تخفیف نهایی؛

طبق قانون، طلای خام از مالیات بر ارزش افزوده معاف است و تنها مجموع سود فروش، اجرت و حق‌العمل مشمول ارزش افزوده و محاسبات آن خواهد بود. همچنین در دستگاه کارتخوان اندوریدی طلافروشان این امکان فراهم شده است که جدا از مبلغ پرداخت‌شده از کارت بانکی، مبلغ دریافتی نقدی و یا نسیه نیز ثبت شود.

 

 

اصل محرمانگی در اتصال دستگاه کارتخوان اندرویدی طلافروشان به سامانه مؤدیان

اتصال دستگاه کارتخوان اندرویدی به سامانه مؤدیان به این معنا نیست که سامانه مؤدیان به اطلاعات خرید و فروش طلافروشان دسترسی خواهد داشت، بلکه تنها در صورتی که فروشنده طلا گزینه‌ ارسال به سامانه مؤدیان را انتخاب کند، اطلاعات فروش او در قالب صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان ارسال خواهد شد.
پس از آن، صورتحساب الکترونیکی ارسالی توسط سازمان امور مالیاتی بررسی شده و در صورت تأیید، در کارپوشه سامانه مؤدیان طلافروش (در منوی کناری، ذیل گزینه مدیریت صورتحساب یعنی فروش داخلی) درج خواهد شد. پس از طی این مراحل، مؤدی با توجه به اطلاعات ارسالی به صامانه مودیان از طریق کارتخوان اندرویدی اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود خواهد کرد.

 

پشتیبانی و آموزش

کارشناسان و پشتیبانان شرکت معتمد اول هوشمند راهبر (ماهر) در ابتدا نحوه کار با نرم‌افزار ماهر را به مؤدیان در صنف طلا و جواهر آموزش می‌دهند و پس از آن در مراحل ثبت، صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی از طریق پشتیبانی و مشاوره، همراه و در کنار ایشان خواهند بود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *